*** *** *** utrwalanie *** *** ***

Celem tego etapu jest utrwalenie właściwego ułożenia narządów mowy, tak aby dziecko zapamiętało to ułożenie i samo je kontrolowało

Utrwalanie głoski przeprowadzamy najpierw w izolacji. następnie w sylabach, wyrazach, wyrażeniach, zdaniach, tekstach i w swobodnych wypowiedziach.

etap III - wyrazy

 
 
 
Utrwalanie głoski w nagłosie przed samogłoskami np. szlik, szeliki, szum itp.
 
Utrwalanie głoski w śródgłosie w wyrazach np. kusza, koszyk, duszek, puszka itp.
 
Utrwalanie głoski w wygłosie, w wyrazach np. kosz, mysz, kalosz, kapelusz itp.

etap IV - wyrażenia dwuwyrazowe

Do utrwalania wykorzystujemy związki wyrazowe, w których występują utrwalane głoski np.:

 szalik Szymona, puszka szpinaku, koszyk kasztanów, szybka myszka....

etap V - zdania

.Następnie ćwiczymy wymowę [sz] w zdaniach np.

W szafie leżą szaliki i czapki

Do szkoły poszedłem w kaloszach. 

Szymon pisze wiersz o myszkach..

etap VI - wypowiedzi swobodne, wierszyki

Otwórzcie książkę z wierszami, z pewnością znajdziecie takie,
w których głoski szumiące (sz, ż cz, dż) pojawiają sie bardzo cząsto.

 

Natalia Usenko
Czarna Krowa

Czarna krowa w kropki bordo wędrowała drogą.
Z przodu miała wielką głowę, z tyłu miała ogon!
Przystanęła nad kałużą, pochyliła głowę -
Jedno oko miała żółte, drugie fioletowe!
Rozpostarła wielkie skrzydła (miała je na grzbiecie),
Pofrunęła między chmury, wrzeszcząc "ECIE PECIE!!!"
Z najwyższego czubka drzewa skakała na głowę,
Zlizywała prosto z nieba chmury waniliowe...
Tylko niech mi nikt nie mówi, że krowa nie lata,
Bo się wszystko może zdarzyć w samym środku lata